Mjödbloggen

Mjödprovning på Sjätte Tunnan, tisdag 22/11 2016 kl 17:00

Mjödprovning på Sjätte Tunnan, tisdag 22/11 2016 kl 17:00

Vad är mjöd? Den här historiska drycken kan smaka och se ut på många olika sätt. Den vanligaste typen av mjöd kan till både färg och smak jämföras med ett sött, lättdrucket och lent vitt vin. Men det går inte att likställa mjöd och vin, för det är två olika sorters drycker, och båda har sina egna kvalitéer och traditioner.

I dagens samhälle har mjöd börjat att etablera sig som en gourmé-dryck, en lyxig matchning till maten eller en häftig upplevelse på egen hand.

På denna provning får ni i spännande medeltida miljö prova 7 olika sorters mjöd, både traditionella och något mer kreativa. På provningen guidas ni av en riktig mjödkännare som berättar om mjödets historia, de olika sorterna, och tillverkningsprocessen. Ni får tips om hur de olika mjödsorter skall serveras, och vilken mat de gärna skall paras med.

Varmt välkomna på en resa till mjödvärlden!

Plats: Sjätte Tunnan, Stora Nygatan 43, T-bana Gamla Stan, Stockholm

Pris: 425:-

Swish till 0705447403, inkludera din mailadress i kommentarfältet för att kunna få bokningsbekräftelse.

Antalet platser är begränsad. Provningen tar ca 1,5 tim.

Det är möjligt att avnjuta en medeltida måltid efter provningen, bord och mat förbokas i så fall separat via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

 

Fortsätt läsa
1472 Hits

Etiketter

Det är knepigt med etiketter i den här branschen, och det går mot att bli allt knepigare. 2012 var det år då Mjödhamnen lanserade de flesta av sina produkter, vilka då fick sina etiketter godkända. Många av dessa produkter finns kvar idag, men etiketterna är inte alltid godkända nog att stå på hylla av lite olika anledningar. Främst dessa två:

1. Ingrediensförteckningen listar honung före vatten, trots att vikten av använt vatten oftast är högre.

2. I produktbeskrivningen förekommer en jämförande referens till en annan jämförbar produkt (oftast gjord av samma honung) vilket betraktas som "otillåten reklam" av den produkten.

Jag ser inget problem i att man mer noggrant granskar etiketter, och vad som får stå på dem. Men någonstans tycker jag att man för en äldre produkt med begränsat lager borde ha överseende, eftersom den redan godkänts i ett tidigare stadium enligt då gällande regler.

Tidigare godkände man också att lappa över någonting felaktigt på en etikett med en annan etikett. Detta verkar dock längre inte vara okej. I alla fall att dölja upp en text som refererar till en annan produkt med en blank överlappande etikett är inte okej, vilket ytterligare försvårar möjligheten att korrigera äldre produkter med "fel" etikett.

Det som inspirerat mig att skriva det här inlägget är dock en annan anledning, som jag tycker det kan finnas fler anledningar att invända emot. Jag har nyligen ansökt om att få Vinter buteljerat på 375 ml flaska listat i TSLS på Systembolaget, en produkt som fått en utmärkelse som heter "Sveriges Bästa Landskapsmat 2013", vilket jag valt att visa upp på etiketten. 

Det resulterade dock i följande feedback:

"Jag vet inte om du känner till de nya riktlinjerna för marknadsföring av alkoholdrycker som Konsumentverket har kommit ut med men enligt dessa riktlinjer ska marknadsföringen som innehåller värdeomdömen, t.ex. vacker, läcker, bäst m.m., inte anses förenligt med kravet på särskild måttfullhet.

 

Vi har därför tillsammans med Alkoholgranskningsmannen tittat vidare på detta och kommit fram till att Systembolaget  bör bara acceptera medaljer och värdeomdömen som är ett resultat av en tävling/provning som följt transparenta (dvs. lätt tillgängliga) och internationellt erkända tävlingsvillkor. Dessa innebär normalt att tävlingen/provningen åtminstone är öppen, består av en oberoende jury med expertkompetens och genomförs genom blindtestprovning.

 

För att kunna saluföra ovanstående produkt via Systembolaget, under förutsättning att den blir inköpt, måste ni ta bort sista meningen och Husmansbords loggan från etiketten. Observera att ni då även behöver skicka in ett nytt märkningsprov senast den 16 februari."

 

För min del innebär det här att jag kommer behöva slänga ca 2000 etiketter, samt buteljera mjöd på flaska jag annars kunde låta vara kvar där mycket längre, samt så klart trycka nya etiketter snabbast möjligt.

 

Jag förstår att man vill ha allt korrekt, men kanske har det gått för långt när man ställer sig som auktoritet på vad som räknas som en godkänd utmärkelse?

 

 

Fortsätt läsa
1121 Hits

Inget annonserat nyårslöfte

Med ett nytt år brukar det göras nyårslöften. Mitt löfte å Mjödhamnens vägnar kommer vara att inte köpa några annonser i tryck. Det kanske verkar som ett udda löfte, men det finns många poänger i att göra det löftet, och att göra det publikt.

1. Ekonomiskt: är det oerhört svårt att rymma in annons eller marknadsföring i en enskild produktbudget när det gäller så småskaliga produkter som Mjödhamnen oftast producerar. Det främsta värdet i all typ av marknadsföring är därför istället att stärka varumärket. Men det finns bättre sätt att göra det på än att annonsera i tidningar. Det absolut viktigaste är att folk får tillfällen att smaka på våra drycker (mycket viktigare än att titta på dem på bild) och därför är mässor väldigt bra.

2. För många erbjudanden: Väldigt, väldigt många tidningar vill att Mjödhamnen annonserar, och det brukar komma bra erbjudanden från de flesta håll.  Det är roligt att så många vill se våra produkter i deras tidningar så väldigt gärna, och jag kan bara hålla med om att Mjödhamnens drycker skulle passa in perfekt i de många olika sammanhang som presenteras, men skulle jag ta alla dessa  erbjudanden skulle företaget snart gå under. Så istället för att försöka göra svåra val mellan många passande möjligheter att synas i tryck, väljer jag inga.

3. För mycket tidningar: Min personliga uppfattning är att tidningsbranschen har för många aktörer för sitt eget bästa och att antalet kanske fortfarande växer vilket möjliggörs eftersom finansieringen görs till stor del genom annonsering medan distribution ut till läsaren är gratis, samtidigt som läsarna antagligen mer och mer sällan faktiskt tittar i en tidning. Men även den här typen av konstlad överetablering börjar antagligen att spricka, varför annonserna ofta prutas ner mer och mer för varje år. Jag känner att jag inte vill bidra mer till situationen, och därför blir det bara digitalt om det blir något alls.

4. Striktheten i alkoholreklam: har ökat den senaste tiden.  Något som illustreras utmärkt i den här videon  . Den visar i och för sig också på att det fortfarande går att hitta på något roligt, men det blir nog fort gammalt om alla gör parodi på samma saker. Om presentationen måste vara stel, känns det mycket bättre att skippa det helt och hållet. Många av de annonser vi gjort tidigare är antagligen ej tillåtna i dagsläget, eftersom vi haft bild på drycker i en miljö och att göra något ’mindre bra’ i framtiden känns inte engagerande.  Likaså känns det inte engagerande att försöka tänja på gränserna och riskera lagligt krångel. Bättre att helt enkelt låta bli.

5. Rent miljömässigt: känns det väldigt illa att slösa 250 000 pappersbitar för att kanske lyckas sälja 10 flaskor (generöst exempel). Situationen kanske varit annorlunda om Mjödhamnen hade landstäckande butikstäckning på några av sina mjöd. Men så är ju inte fallet, utan för de flesta personer krävs en beställning via nätet för att de ska komma åt produkten, och då känns knappast tryckt media som det rätta. Digital annonsering kan också vara svår att befoga ekonomiskt i de flesta fall, men det är i alla fall miljövänligare.

 

Det var det. Nu kommer jag antagligen bli uppringd av en massa folk som vill att jag annonserar digitalt istället, så jag vill tillägga att jag även där planerar vara väldigt, väldigt restriktiv under året.

Fortsätt läsa
1001 Hits
0 Kommentarer

Vi vann mot Systembolaget i striden om cirkeldiagram!

Vi vann mot Systembolaget i striden om cirkeldiagram!

Systembolaget hotade oss med stämning och skadeståndskrav. Men, efter flera diskussioner med dem, är vi nu mycket glada att kunna berätta att de har backat. Vi får använda en modifierad variant av våra cirkeldiagram. För att underlätta smakbeskrivningar i branschen släpper vi nu ut våra cirkeldiagram fria för användning av alla leverantörer och producenter.

För den som inte följt diskussionen så fick vi två dagar före julafton ett brev från Systembolaget där de hotade att stämma oss och kräva skadestånd för att vi använde cirkeldiagram, något som de ansåg sig ha ensamrätt på. De hävdade att våra cirklar var alltför lika deras egna cirkeldiagram som beskriver olika smaker såsom sötma och fruktighet på våra mjöd. Nu har vi haft flera möten med Systembolaget och de har ändrat ståndpunkt. Systembolaget förvånades nog av de reaktioner deras hårda hållning gav. Men eftersom de tidigare krävt att andra leverantörer slutade med cirkeldiagram, så var de tvungna att driva frågan lika hårt mot oss, även om de själva insåg hur orimligt de betedde sig. 

Vi på Mjödhamnen har hela tiden hävdat att rätten att använda cirkeldiagram inte borde tillhöra ett enskilt företag. Dessutom kommer konsumenterna i kläm om leverantörerna inte får beskriva smaker. Vi hävdar också att cirkeldiagram är det naturliga sättet att göra det på. Efter vårt första möte med Systembolaget förstod vi att de gärna ville hitta ett sätt att komma ur situationen, utan att gå till domstol. Då föreslog vi en kosmetisk förändring - ett litet hål i mitten av cirkeln. Systembolaget har nu bekräftat att de inte kommer att stämma oss eller kräva skadestånd om vi använder cirkeldiagrammen. 

Vi vill gärna tacka alla som har stöttat oss i den här processen, både kunder och branschkollegor. Det har inte varit helt lätt. Vi vill ju göra mjöd och inte bråka. Ni är många har hört av sig och berättat att ni stöder oss. Folk har frågat hur de kan hjälpa till. Och många, många, har delat vår berättelse i sociala medier. Vi på Mjödhamnen är glada över att tillhöra en bransch där man hjälper varandra. Ert stöd har betytt mycket under den här resan!

För att underlätta för alla branschkollegor och i förlängningen också konsumenterna så kommer vi att göra våra nya cirkeldiagram tillgängliga för alla som vill. Även om Systembolaget nog inte rent juridiskt går med på den beskrivningen så har cirkeldiagrammen ju nu blivit godkända av dem. Det betyder konkret att vi publicerar cirkeldiagrammen under Creative Commons erkännande-licens. Alla får ladda ned bilderna och publicera dem hur de vill, exempelvis i annonser, på webben, i trycksaker eller på etiketter, i kommersiell eller ideell verksamhet.

Här kan du ladda ned cirkeldiagrammen. http://mjodhamnen.se/index.php/press/bilder

Nu ska vi lämna det här bakom oss och ägna oss åt att göra mjöd i stället. 

 

Än en gång, tack alla för stödet! 

Johan Pihl, VD, Mjödhamnen

Fortsätt läsa
10466 Hits
0 Kommentarer

Därför tackar vi nej

Därför tackar vi nej

Kära Systembolaget.

Idag är alltså sista dagen att svara på ert brev med hot om stämning och skadeståndskrav. Vi har, efter att ha tänkt noga på saken, bestämt oss för att avvisa ert krav. Vi vill inte sluta använda cirkeldiagram för att beskriva smaken på våra mjöd.

För den som inte följt historien så fick vi två dagar före julafton ett brev från era jurister, där ni kräver att vi inte ska använda cirkeldiagram, eftersom det liknar era “smakklockor” som beskriver sötma, beska, fruktighet, etc på hyllkanten. Ni har registrerat cirkeldiagrammen hos Patent- och registreringsverket.

Så här tänker vi när vi avvisar era krav: 

  1. Våra cirkeldiagram är inte lika Systembolagets. Systembolagets cirkeldiagram är enfärgade med en ring runt, våra är mer klassiska Excel-diagram och tvåfärgade.

  2. Fler små leverantörer har drabbats av de här kraven. Vi misstänker att ni kommer att fortsätta tills någon säger ifrån och i värsta fall driver det i en domstol.

  3. Konsumenterna drabbas. Ni hävdar att ni är upphovsman till innovationen Smakklockorna. Jag kan till viss del hålla med, men jag undrar om ni verkligen förstår potentialen i er egen innovation. Det är ett kommunikationsverktyg för smak - ett språk. Inte något man ska varumärkesskydda, utan snarare uppmuntra så många som möjligt att använda och lära sig förstå. Om alla tillåts använda samma språk så blir det lättare för konsumenterna.

  4. Är det här verkligen viktigt för er? Ingen vi talar med förstår varför ni väljer att lägga resurser på detta. Det känns som att er juridiska avdelning har fastnat med autopiloten på. Kan inte någon med överblick dra i bromsen?

  5. With great power comes great responsibility. (Som Spindelmannen säger.) Ni har monopol på alkoholförsäljning i Sverige. Ni är tiotusen gånger så stora som Mjödhamnen. Då måste ni kunna göra bättre ifrån er än att bara släppa loss era jurister på oss. Ni har ju ett ansvar för hela branschen; både leverantörer och konsumenter. Om ni tycker att juridik kring varumärken är viktigt så finns det en massa sätt att hantera det så att alla blir nöjda. Licensiera ut era cirklar, erbjud öppna api-er men framförallt, lyssna på hur vi andra i branschen och kunderna vill ha det.

Som vi skrivit tidigare på den här bloggen gillar vi ju egentligen er på Systembolaget. Ni gör mycket bra. Men här har ni hamnat helt fel.

 

Till Henrik Jäger,

Vi är av åsikten att vi redan upphört med användningen av de kännetecken som ni visar i Bilaga 2. Vi använde oss av dessa tidigare, men övergick till dem i bilaga 4. Tyvärr kan vi inte underteckna bekräftelsen i Bilaga 5 eftersom vi inte ser några kännetecken i bilaga 4 som tydligt påminner om dem i bilaga 2. Om ni tar bort hänvisningen till bilaga 4 med ett förtydligande från er att ni inte längre anser att kännetecknen i bilaga 2 och 4 påminner om varandra, så är vi villiga att skriva under.

 

Johan Pihl, VD, Mjödhamnen

 

Gå gärna vidare till vår Facebooksida och följ oss där. Vi uppdaterar där när något nytt händer i ärendet och vi har många engagerade följare. 

Fortsätt läsa
61115 Hits
0 Kommentarer

Systembolagets brev om cirkeldiagrammen

Systembolagets brev om cirkeldiagrammen

Imorgon förväntas vi ha tagit bort de cirkeldiagram som vi har på vår webbplats för att beskriva smaken på våra mjöd. Detta efter Systembolagets skadeståndshot, som vi berättade om igår. Vi fick det via ett brev från Systembolagets jurister, som damp ner två dagar före julafton. Här kan du läsa skadeståndskravet i sin helhet.

Efter att vi gick ut med den här nyheten igår har vi fått massor av reaktioner från människor. Många tycker att Systembolagets förfarande är skrattretande och andra ser det som idiotiskt.

Vi är glada för att det finns ett stort stöd för vår sak och vill verkligen tacka alla er som backat upp oss på Facebook, Twitter och på bloggar. 

Till exempel har vinskribenten och -fotografen Per Karlsson har startat ett litet upprop och uppmanar till spridning av nyheten i en debattartikel på Bloggen/vinsajten bkwine Magazine.

 

 

Men många reagerar också med humor. De här exemplen har vi skrattat gott åt mitt i eländet.  

Tobbe Hvornum, “Rock-kockens” referens till ett välrenommerat datorspel från 80-talet:

b2ap3_thumbnail_Skrmklipp-2015-01-08-12.11.22.png 

Han ryter också ifrån i ett blogginlägg med rubriken Hybris.

 Vi tackar Andreas för tipset, vi kanske till och med tar dig på ordet:

b2ap3_thumbnail_Skrmklipp-2015-01-08-12.17.04.png

Visst undrar man också som Arne - hur ska det gå för kostcirkeln?

b2ap3_thumbnail_Skrmklipp-2015-01-08-13.04.00.png

Och slutligen hoppas vi att Ulf klarar sig undan hot om vite efter den här (smak)klockrena analysen.

 b2ap3_thumbnail_Skrmklipp-2015-01-08-12.18.25.png

 

Fortsätt läsa
5216 Hits
0 Kommentarer

Systembolaget förbjuder våra cirkeldiagram

Systembolaget förbjuder våra cirkeldiagram

Jag tycker Systembolaget gör många väldigt bra saker, men de har tvingat Mjödhamnen att ge sig in i en strid med dem. Jag vet inte om vi har en chans juridiskt. Men vi tänker inte ge oss i första taget ändå.

Det började med att Systembolaget kontaktade oss och bad oss ta bort våra cirkeldiagram över sötma, fyllighet, strävhet, syra och beska i beskrivningen av våra mjöd. Cirkeldiagrammen var lite för lika Systembolagets egna ”smakklockor” som de varumärkesskyddat. Om de varumärkesskyddat smakklockorna, så har de självklart rätt att kräva detta. MEN trots att vi nu ändrat färg och utformning på diagrammen kräver de fortfarande att vi tar bort dem. Cirkelformen har vi behållit. Systembolagets åsikt är att diagrammen är för lika smakklockorna så länge de har cirkelform. I praktiken hävdar de att de har ensamrätt att använda cirkeldiagram, inte bara när det gäller dryck, utan även i andra varumärkesklasser såsom mat och all form av annonsering.  (Ja, du läste rätt, de har ett nationellt varumärke registrerat på cirkeldiagrammen i dessa varumärkesklasser.)

Systembolaget hotar nu att stämma Mjödhamnen. De säger också att andra leverantörer tidigare har gått med på deras krav.

Man kan ju i och för sig tycka att det är lite skrattretande att de bråkar med oss om något så futtigt som cirkeldiagram. Men även om vi är störst i Sverige på mjöd så är vi ett mycket litet företag. Och det känns som att Systembolaget tror att de kan diktera villkoren hur de vill i hela branschen, utan att ta hänsyn varken till oss leverantörer eller att kunderna faktiskt behöver bra information om dryckerna.

Tycker du också att det verkar ligga något i det vi säger, att ett statligt företag inte ska få ha ensamrätt på att använda cirkeldiagram? Hjälp oss då att sprida detta. Om Systembolaget förstår att deras regler är fel, kanske de ändrar sig.

Vi uppdaterar vår Facebooksida och här på bloggen om händelseutvecklingen. Hittills idag har Dagens Industri och Livets Goda skrivit om det här. 

Vi hoppas att Systembolaget inser det galna med sin hållning och låter alla leverantörer presentera sina drycker så att kunderna bäst förstår.

 

Fortsätt läsa
20312 Hits
0 Kommentarer

Mjöd avslöjar honungens nyansrikedom

Väldigt mycket har hänt sedan jag skrev här senast. Det har inte funnits tid, och bloggen är ganska osynlig, så den har blivit bortprioriterade. Det är nästan så att det inte funnits tid att rapportera, de större nyheterna.

Men jag känner ett visst behov ibland av att skriva av mig lite, och eftersom jag har det här utrymmet kan jag ju göra det. Jag vill skriva lite om vad jag lärt mig om hur pass fantastiskt mjöd är, nu när alla de över 30 mjöd som vi gjort sedan November 2010 börjat bli färdiga.

Att mjöd var fantastiskt, visste jag redan innan, annars hade jag aldrig startat det här företaget, men den otroliga nyansrikedom som finns dold hos mjöd (eller snarare i honung, för i mjöd är den inte alls dold!) är något som kanske inte ens går att ana tills man gjort just en sådan expedition som vi gjort.

Många har uppfattningen att svensk honung (även i honungsbranchen) är relativt homogen. Så är inte alls fallet! Nästan all honung vi använt oss av har visat sig vara totalt annorlunda, i alla fall när den blev till mjöd! Till och med honung som enligt pollenanalys verkar snarlik, har när den förvandlats till mjöd enligt exakt samma process, visat sig smaka totalt annorlunda. I April kommer vi lansera ett mjöd på uppländsk honung med vitklöver och hallon som största drag, samt ett annat på sörmlänsk honung med vitklöver och hallon som största drag, och det finns inte en själ som skulle kunna förväxla deras smakbild.

En annan sak vi märkt, som tydligör honungens betydelse ännu mer, är vilka av de mjöd vi gjort som är mest lik varandra, nämligen de där vi använt exakt samma honung, men på något sätt ersatt vattnet, med t.ex päronmust eller björksav! Med andra ord, det är mycket, mycket, mindre relevant om du använder vatten, björksav eller päronmust än vilken sorts honung du använder.

Bevisen kommer finnas att köpa, för den som tvivlar.

Senaste kommentarer i detta inlägg
Guest — Ing-Marie
Intressant och underligt ! Vad kan det bero på ?? Är smakerämnen i honung så otroligt starka eller vad kan det bero på ?
fredag, 02 mars 2012 11:11 PM
Guest — Ing-Marie
Intressant och underligt ! Vad kan det bero på ?? Är smakerämnen i honung så otroligt starka eller vad kan det bero på ?
fredag, 02 mars 2012 11:11 PM
Guest — Jaz
http://www.mjodhamnen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=241:mjoed-fran-vaesterbotten&catid=4:nyheter&Itemid=5Är det ... Read More
onsdag, 23 januari 2013 9:09 PM
Fortsätt läsa
3794 Hits
4 Kommentarer

Ny hemsida

Välkommen till den nya hemsidan.  Den har var under utveckling i säkert 10 månader, men äntligen är den här. När ni navigerar runt kommer ni märka att visa delar fortfarande inte är helt färdigskrivna. Så det kommer att tillkomma små ändringar under de kommande dagarna. Men i det stora hela så ser allt ut som det ska.

-Johan Pihl

Fortsätt läsa
4364 Hits
0 Kommentarer

Facebook-sida och ny hemsida

Hej,

Det var ett tag sedan jag gjort ett inlägg här. Det beror främst på två anledningar.

Anledning 1: Vi har för ett tag sedan startat en Facebook-sida, och det har blivit så att det mesta av de färska nyheterna kommit att uppdaterats där. Det kommer nog att bli så också fortsättningsvis. De viktigaste nyheterna kommer dock att uppdateras överallt. På Facebook-sidan kan ni bland annat se nyheter från Rejmyre, där vi var och gjorde mjöd senast tillsammans med Göran Pettersson och Stefan Göransson och fick väldigt mycket uppmärksamhet från media. Samt att vi för närvarande står i Oxelösund hos Torbjörn Ekblom och gör mjöd.

Anledning 2: Är att en hel del tid går åt att uppdatera den nya hemsidan, vilken borde vara färdig för lansering om 1-2 veckor.

Fortsätt läsa
3497 Hits
0 Kommentarer

Årets Innovatör

Jag var i helgen i Omberg i närheten av Ödeshög, där Biodlingsföretagarna har sitt årliga årsmöte. Jag var där för att informera om hur det hade gått sedan vi kommit igång med mjödtillverkningen, och höll ett föredrag om det under Lördagen, samt för att skapa fler kontakter med biodlare inför nästa Honungssäsong. Det var en mycket trevlig helg, som bjöd på en oväntad överraskning.
Årets Innovatör
-Johan Pihl

Fortsätt läsa
4319 Hits
0 Kommentarer

Mjödproduktionen i Hälsingland

Sedan den 3e Januari, har Mjödbussen varit i Trogsta i Hälsingland för att producera ytterliggare 3 satser mjöd. Hudiksvallstingingen har gjort ett mycket bra reportage om det hela som man kan se här.

Fortsätt läsa
3534 Hits
0 Kommentarer

Fixande efter Örebro besöket

Efter besöket i Hörebacken utanför Örebro, så upptäckte vi lite problem med vårat kylsystem till mjödjästankarna, och har därför stått i Hällefors hela December för att reparera det, och vi utnyttjade tillfället för att fixa till mölskabryggverket till den grad så att det blev användbart igen. Nu fungerar kylningen hur bra som helst, och även bryggverket fungerar, även om det fortfarande skulle tjäna på en del justeringar.

Mjöden från Hörebacken ligger och utvecklar sig. Äppelmjödet smakar redan nu väldigt trevligt.

Fortsätt läsa
2829 Hits
0 Kommentarer

Första Mölskan

Igår satte Mjödhamnen sin första sats Mölska. Det var en intensiv dag. Den ojästa Mölskan hade väldigt hög densitet, och kommer därför att bli väldigt stark, för en ölbrygd (kring 9 %vol), och det ska bli intressant att se hur den utvecklar sig. Vi använde pale ale malt, och en liten del mörk karamellmalt i inmäskningen, och i koket, två sorters humle: Bramling Cross och Pilgrim. I jäskärlet honung från Mikael Sundström (Bergslagshonung).

Fortsätt läsa
3821 Hits
0 Kommentarer

Expedition Mjöd börjar NU

Det var ett tag sedan jag uppdaterade. Detta är på grund av två anledningar. Den första är att en ny hemsida är på väg, som antagligen kommer att lanseras någon gång i December. Den andra anledningen är att det har varit så oerhört många och komplicerade moment, relaterade till uppbyggnaden av produktionsanläggningarna att det varit väldigt svårt och tidskrävande att försöka rapportera om allt, samtidigt som det känns konstigt att bara försöka välja ut enskilda moment.

Det mobila mjöderiet

Men står vi redo att bege oss iväg. Vi som ska bege oss är Johan Pihl, och Joel Karlsson. Joel Karlsson har jag inte introducerat tidigare. Men han är/kommer att vara produktionsansvarig för Mjödhamnen och har hjälpt mig att planera och bygga upp Expedition Mjöd ända sedan i början av Januari när vi först kom på idén.
Joel Karlsson

Det har varit en lång och hård period för oss att bygga upp allting, men vi har inte varit ensamma i arbetet. Det finns flera hantverkare här i Hällefors som vi är skyldiga ett stort tack för deras stora insatser. Fyra av dem har verkligen engagerat sig över vad man kan kräva av dem. Dessa personer är den ständigt arbetande ”pensionären” Stig Larsson (även känd som ”Rostfria Stig”), samt byggaren Tom från N Hööks, elektrikern Dan Allvin, samt Niklas från KylClimat. Dessa hantverkare kommer vi att vara evigt tacksamma.

Men nog om det som varit. Expedition Mjöd kommer nu alltså att gå av stapeln, och imorgon ska vi bege oss till Hörebacken mellan Kumla och Örebro, där tillverkning av tre mjöd skall påbörjas. Thomas Dahl, som är biodlaren där kommer att tillhandahålla oss 840 kg av sin egen honung, samt äpplen av sorterna Cox Romana och Ingrid Marie. Av detta ska vi tillverka tre olika mjöd. Ett torrt, ett halvsött, samt ett äppelmjöd.

Det kommer att bli en spännande resa, och jag ska försöka komma med någon uppdatering från då vi är ute på plats också.

Fortsätt läsa
3733 Hits
0 Kommentarer

Inspektion

Idag blir det besök från Folkhälsoinstitutet och Skatteverket. De två myndigheter som ger ut tillstånd för tillverkning respektive lagring av alkohol. Det är främst säkerheten som de kontrollerar.
Vi har storstädat lokalen inför besöket, och sett till att installera larm och lås till den nivå som det varit möjligt. Men då golv och väggar i bakre utrymmet ännu än är färdiga har inte allt kunnat göras ännu. Men om vi kan få dem att se hur allt kommer bli när det är klart, så kanske det kan gå bra ändå.

Möjligheten att tillverka mölska, är alltså inte jättelångt borta, även om det känns sannolikare att besluten om tillstånden inte senareläggs till efter semestern, som båda myndighetsföreträdarna börjar att ta ut redan nästa vecka.

Håll tummarna i vilket fall som helst.

Fortsätt läsa
3519 Hits
0 Kommentarer

Lite Nya Bilder

Renoveringsarbetet i lokalen i Hällefors och med lastbilen går vidare och för närvarande är det stra problemet, hur man sätter upp ett plåttak. Men under tiden så har jag hunnit plåta lite nya bilder på hela det nuvarande utbudet. Om ni vill kan ni kolla på dessa, genom länkarna under ”Mjödhamnens Utbud”.

Fortsätt läsa
3579 Hits
0 Kommentarer

Förändringar och Stora Planer

Det var ett tag sedan som jag gjorde en uppdatering nu, och det är inte för att inget har hänt, utan snarare att jag undvikit att berätta om en plan som jag arbetat på ända sedan i början på året. Det finns så mycket att säga om den planen att det är väldigt svårt att bestämma sig för i vilken ände det är bäst att börja.

Jag får försöka att ta det kortfattat till att börja med, för att fylla in alla detaljer i senare inlägg.

Det handlar om en plan för mjödproduktion i Sverige, och produktionen kommer att ske på ett väldigt speciellt sätt. Det kommer att vara en rullande/mobil produktion som kommer att kallas för ”Expedition Lokalt Mjöd”. I praktiken innebär det att vi kommer att åka omkring i hela landet för at besöka biodlare i en lastbil vars ena hälft är ombyggd till en bodel, och den andra till ett mjöderi. Och mjödet kommer att jäsas på plats hos biodlaren, på dennes egna honung. Tre olika mjöd ska göras på varje plats, och varje sats mjöd som görs kommer att vara helt unik.

Lastbil

Lagring kommer dock att ske i en lokal i Hällefors, dit Mjödhamnen alldeles nyligen har flyttat sin verksamhet för att förbereda inför de kommande planerna.

Den nya adressen är:
Mjödhamnen AB
Industrivägen 7
712 30 Hällefors

Tel för närvarande är : 070-5447403

Lagerlokal

I Hällefors kommer två olika saker att göras. Dels kommer den mjöd som vi jäser mobilt att lagras där och tappas på flaskor. Men vi kommer också att göra en mölska där, som alltså inte kommer att göras mobilt. I nuläget ser det ut som att produktionen av Mölska kommer att komma igång någon gång i slutet av Augusti, och att Mjödproduktion börjar någon gång i Oktober. Mjöden kommer dock att lagras under en ganska lång tid, så de första lanseras inte förrän någon gång nästa år. Den första Mölskan blir dock klar någon gång i år. Bryggverket för det är nästan helt ihopsatt och klart redan nu, men tillstånd kommer inte att finnas förrän någon gång i Augusti.

Bryggverk

Jag tror det får räcka så här till att börja med, men kommer nog att göra tätare uppdateringar i framtiden, där jag berättar om hur arbetet fortskrider, eller ta upp olika aspekter i större detalj.

Fortsätt läsa
3206 Hits
0 Kommentarer

Lite nyheter inför sommaren

I sommar kommer det att finnas ett mjöd i Systembolagets butiker, dock ej från Mjödhamnen. Det kommer att vara ett tyskt mjöd från producenten Katlenburger Kellerei, men kommer att lanseras under namnet Kiviks Honungsvin av Kiviks Musteri. Jag är osäker på exakt vilket av Katlenburger Kellereis mjöd det är som döpts om, men antar att det handlar om deras Met (klassisch). Det ska bli intressant att få prova det oavsett.

Konkurrensen på mjödmarknaden har hårdnat.

Ungefär samtidigt kommer Mjödhamnen att lansera Moonlight Magic Mead från Mountain Meadows, samt återlansera Cranberry Mead (vilket varit slut ganaska länge) i beställningsortimentet.

Fortsätt läsa
2979 Hits
0 Kommentarer

Månadens Mjöd

Jag glömde att utnämna månadens mjöd förra månaden, så jag tänkte försöka göra det i tid den här månaden.
När snötäcket äntligen försvunnit och det verkar som att våren äntligen har gjort sig påmind, så passar det med en uppfriskande våg.
Kanske passar något smultrondoftande, krämigt och mousserande en sådan tid?
Jag hittade nyligen ett ganska detaljerat blogginlägg som handlade om en dryckesprovning med just Heidrun, California Orange Blossom, vilken i och för sig var gjord på hösten. Men jag tycker det är mer av en vårdryck, speciellt som man i vårt grannland Finland har till tradition att dricka mjöd med citrusinslag i slutet av April.

Heidrun, California Orange Blossom

Så Heidrun, California Orange Blossom får bli månadens mjöd.

Fortsätt läsa
3203 Hits
0 Kommentarer

JOHAN PIHL

 

Johanskogen