1

 

Mjödhamnen AB bildades i slutet av 2006 med syfte att bedriva mjödimport och öka medvetenheten om mjöd i Sverige, vilken då var näst intill obefintlig. Sedan dess har mycket hänt. Första delmålet var att introducera ett mjöd i Systembolagets butikssortiment, vilket uppfylldes under våren 2008 då det polska mjödet Piastowski lanserades i det tillfälliga sortimentet.

Nästa utmaning var att starta svensk tillverkning av mjöd och i början av 2010 väcktes en spännande idé som skulle möjliggöra lokal produktion till rimliga ekonomiska villkor.Idén var att starta mobil tillverkning av mjöd. Systembolaget hade nyligen infört en policy som gynnade lokalproducerade produkter och tanken var att i samarbete med landets biodlare framställa lokalt mjöd i lämpligt stora volymer. En undersökning om huruvida detta skulle vara byråkratiskt genomförbart gav oväntat bra resultat. Projektet blev verklighet.

En transportbuss köptes in och inreddes med bl.a. tre isolerade rostfria 1000 liters tankar, ett avancerat kylsystem, blandkärl, kraftig hygienisk pump för att klara honung, fruktpress, ångkokare och laboratorieutrustning för att på plats kunna analysera produktionsprocess och kvalitet. Från basen i Hällefors utanför Grythyttan har expedition lokalt mjöd sedan dess gjort nedslag hos många av Sveriges biodlare, från Skåne i söder till Västerbotten i norr.

Mjödhamnens vision är att etablera mjöd som ett naturligt inslag i svensk dryckeskultur. Mjödet ska ses som nordens självklara alternativ till vin, det ska uppfattas som en kvalitetsprodukt och något som alla restauranger med självaktning erbjuder i sina menyer. Basen för Mjödhamnen skall vara lokalproducerat mjöd från landets alla landskap kompletterat med central tillverkning och/eller import av mjöd och andra honungsbaserade drycker.