Mjödbloggen
Teckensnitts storlek: +

Systembolaget förbjuder våra cirkeldiagram

Systembolaget förbjuder våra cirkeldiagram

Jag tycker Systembolaget gör många väldigt bra saker, men de har tvingat Mjödhamnen att ge sig in i en strid med dem. Jag vet inte om vi har en chans juridiskt. Men vi tänker inte ge oss i första taget ändå.

Det började med att Systembolaget kontaktade oss och bad oss ta bort våra cirkeldiagram över sötma, fyllighet, strävhet, syra och beska i beskrivningen av våra mjöd. Cirkeldiagrammen var lite för lika Systembolagets egna ”smakklockor” som de varumärkesskyddat. Om de varumärkesskyddat smakklockorna, så har de självklart rätt att kräva detta. MEN trots att vi nu ändrat färg och utformning på diagrammen kräver de fortfarande att vi tar bort dem. Cirkelformen har vi behållit. Systembolagets åsikt är att diagrammen är för lika smakklockorna så länge de har cirkelform. I praktiken hävdar de att de har ensamrätt att använda cirkeldiagram, inte bara när det gäller dryck, utan även i andra varumärkesklasser såsom mat och all form av annonsering.  (Ja, du läste rätt, de har ett nationellt varumärke registrerat på cirkeldiagrammen i dessa varumärkesklasser.)

Systembolaget hotar nu att stämma Mjödhamnen. De säger också att andra leverantörer tidigare har gått med på deras krav.

Man kan ju i och för sig tycka att det är lite skrattretande att de bråkar med oss om något så futtigt som cirkeldiagram. Men även om vi är störst i Sverige på mjöd så är vi ett mycket litet företag. Och det känns som att Systembolaget tror att de kan diktera villkoren hur de vill i hela branschen, utan att ta hänsyn varken till oss leverantörer eller att kunderna faktiskt behöver bra information om dryckerna.

Tycker du också att det verkar ligga något i det vi säger, att ett statligt företag inte ska få ha ensamrätt på att använda cirkeldiagram? Hjälp oss då att sprida detta. Om Systembolaget förstår att deras regler är fel, kanske de ändrar sig.

Vi uppdaterar vår Facebooksida och här på bloggen om händelseutvecklingen. Hittills idag har Dagens Industri och Livets Goda skrivit om det här. 

Vi hoppas att Systembolaget inser det galna med sin hållning och låter alla leverantörer presentera sina drycker så att kunderna bäst förstår.

 

Mjöd avslöjar honungens nyansrikedom
Systembolagets brev om cirkeldiagrammen

Related Posts

Kommentarer

 
Kommentarer saknas

JOHAN PIHL

 

Johanskogen